Pomysły Plus cz.II – zasoby dydaktyczne do zajęć z poradnictwa zawodowego
W pakiecie Pomysły Plus cz. II znajdziecie Państwo wiele przydatnych materiałów, narzędzi, ćwiczeń, które mogą zostać wykorzystane podczas zajęć z zakresu poradnictwa edukacyjno-zawodowego, zarówno podczas indywidualnej, jak i grupowej pracy z młodzieżą klas 7 i 8 SP, jak i szkół ponadpodstawowych.
W części Materiały do pracy z uczniem zawarte zostały: scenariusz zajęć grupowych „Poznaję siebie” wraz z załącznikami, narzędzia, testy, ćwiczenia do pracy z uczniem, a wśród nich: test – psychozabawa „Moje zainteresowania”, narzędzie „Krzyżówka” oraz ćwiczenie do pracy z grupą „Zgadnij, co robię”.
Scenariusz zajęć „Poznaję siebie” zaplanowany został na 3 godz. lekcyjne. Celem zajęć jest uświadomienie uczniom znaczenia wiedzy o sobie samym w procesie rozwoju zawodowego i planowania ścieżki kariery oraz umiejętnego rozwijania własnego potencjału i świadomego podejmowania decyzji w oparciu o wiedzę o sobie.
Test „Moje zainteresowania” pozwoli Państwa uczniom rozpoznać dominujący typ zainteresowań i dowiedzieć się, w jakich sytuacjach o charakterze zawodowym mogą się one okazać przydatne.
Narzędzie „Krzyżówka” pomaga w budowaniu adekwatnej samooceny, uświadomieniu sobie swoich mocnych stron, pogłębieniu wiedzy o sobie.
Ćwiczenie do pracy z grupą „Zgadnij, co robię” może zostać wykorzystane podczas zajęć rozwijających umiejętności społeczne (szczególnie zajęć z zakresu komunikacji interpersonalnej), albo posłużyć jako ćwiczenie energetyzujące i urozmaicające zajęcia o dowolnym temacie.
W części Materiały szkoleniowe dla nauczyciela dowiecie się Państwo wielu ciekawych kwestii o elastycznych formach zatrudnienia, znajdziecie informacje o rodzajach alterpracy, jej plusach i minusach, najbardziej popularnych rodzajach elastycznych form zatrudnienia i umowach najczęściej stosowanych w ich przypadku. Ta cześć pakietu zawiera także dwa użyteczne narzędzia: narzędzie do rozwoju własnego – „Karta autoewaluacji” oraz narzędzie do pracy z uczniem – „Matryca adaptacji do zmiany”.